lørdag den 17. maj 2014

E-læring på WEB 2.0,

Uddrag af noter udarbejdet 16/2 14

E-læring på WEB 2.0 v/Nina Bonderup  Dohn og Lars Johnsen


Kap 1, Hvad er web 2.0, og hvorfor bruge det til e-læring.


1.a: Positive begrundelser, der er med til at sætte en ny ramme.
Hvad er web 2.0:  Web 2.0 er en særlig anvendelse af internettet, som muliggør kommunikation gennem websites. Web 2.0 som betegnelse for websites og webmedierede aktiviteter, der er kendetegnet ved en høj grad af bruger-til bruger-indholdsproduktion og –interaktion. (s13).
Tidligere har internettet primært været brugt til distribution af informationer, gennem websites styret af superbrugere. Brugeren er her ”passiv”. Interaktionen har typisk bestået i, at brugeren har navigeret rundt på sitet. På web 2.0 sites er brugeren medproducent, ofte i interaktion med andre brugere (s.14).
Kendte web 2.0-sites: Youtubes, Flickr, Wikipedia, Facebook, Delicious og blogs af forskellig art. For disse sites gælder, at indholdet produceres af brugere, med det formål at dele noget. Typisk fraskriver ”producenten” af indholdet, sig retten over det producerede, ofte videreudvikles det i interaktioin med andre brugere (s.15).

Typiske kendetegn:                 
Integreret brug af webmedierede ressourcer, brugerdeltagelse nedefra og op, samarbejde, åbenhed, fælles ejerskasb, en stadig skabelse og omskabelse af ”produktet, genbrug/genfortolkninm af materiale.
Nogle web 2.0-sites indeholder kun  nogle af kendetegnene (s.16).

To perspektiver på web 2.0 (s.17-20):            
Kan betragtes som teknologi og som praksis. Man får den bedste forståelse ved at kombinere de to anskuelsesformer, (en teknologisk og en kommunikations- og læringsteoretisk vinkel). (s.17).
Den teknologiske tager udgangspunkt i wikier, blogs og podcasts. Det drejer sig stadigvæk om protokoller, servere, databaser og browsere. Det nye er at disse elementer bruges til at skabe nye muligheder for brugerne (s.18).
Rich internet applications: typisk sites med dynamisk informationsindhold, stor interaktion mellem system og bruger, hyppigt brug af informationer fra forskellige kilder eller websites (mash-ups), fx Google Maps
Man kan sige, at hvor web 1.0 handler om informationsindhold, drejer web 2.0 sig om, hvordan indholdet er struktureret og organiseret. Jo bedre organisering, jo lettere at genbruge det i forskellige sammenhænge (udvikling og anvendelse af standardiseret mikroindhold – repræsenteret i åbent dataformat- XML-standard på www. Kollaborativ meningsproduktion, som medfører ændrede holdninger til copy-taste, og holdninger til ”massernes viden”. I ovennævnte kontekst går begrebet viden fra at være individbaseret, overførsel af viden, til at være den innovative anvendelse i nye systemer. Hermed går viden fra ofte at opfattes som tilegnelse af viden, til at være omstillingsparat, fleksibel deltagelse i praksis.

Hvorfor anvende web 2.0 til læring?
Web 2.0 sites kan anvendes som primære læringsredskaber, og som supplement til andre visuelle og fysiske læringsaktiviteter (s.21)
Undervisere, eleverne, og begge parter han være hovedaktører som producenter eller anvendere. Fx kan der bruges blogs, wikis, åbne læringsressourcer.
Eks: læringsforløbet centreres om fælles produktion af en kursuswiki. Her kan web 2.0 aktiviteten være kernen i forløbet.
Eks: En blog hvor praktikanter gør faglige dagbogsnotater, som andre praktikanter og underviser kommenterer.
Eks. Underviser offentliggør egne og anvendelse af andres læringsmoduler på Connexions. Elever kvalificerer i større eller mindre grad læringsaktiviteterne, som brugercentreret produktion af mening.


Begrundelser for at anvende web 2.0 til læring (s.22).
  1. Understøttelse og kvalificering af underviserens arbejde.
  2. Mulighed for at organisere fleksibel læring.
  3. Motivation og forudsætninger hos den lærende.
  4. Didaktiske fordele.
  5. Kompetencebehov i fremtidigt arbejdsliv.
Ad 1: Det er hurtigt at ajourføre materiale. Man kan i samarbejde med andre undervisere opkvalificere og videreudvikle materialet. Ved web 2.0 kan man være mange om at udvikle og opgradere materialet. Man kan stå på skuldrene af hinanden.
Ad 2: (s.24-26) Kravet fra de lærendes side om livslang og livsbred læring, understøttes af web 2.0 (fleksibel læring). Fx vha. blogs, virtuelle møder.
Ad 3: (s.26-27) Mulighed for at læring og praksis knyttes tæt. Problem(lærings-)løsningen kan ofte findes i samarbejde med praksis. Ligeledes er det motiverende med opgaver fra praksis, og skabelsen, anvendelsen og transformationen af materiale er helt central i web 2.0, og motiverende for læring. Følelse af fælles ejerskab. Det giver også de studerende mulighed for at blive del af relevante målgrupper, fx på andre uddannelsesinstitutioner. Ofte på Facebook, Flickr, Arto, Myspace og Youtube.
Det er vigtigt at være opmærksom på hvor meget energi der skal bruges på henholdsvis at beherske teknologien, og på egentlig læring.
Ad 4: (s.28) Web 2.0 læringsaktiviteter lægger op til dybdelæring fremfor mere overfladisk tilegnelse af læring. Fremmer refleksion over det lærte. Samtidig mulighed for fx refleksion over egne læringsprocesser via blog.
Også didaktisk gevinst ved mulighed for både at bruge både billeder, video, tekst og lyd (læringsstile).
Ad 5. (s.29) Kompetencer der fremmes ved brug af web 2.0:
                             it-kompetencer (navigere og håndtere it-ressourcer
                             udvikle kildekritik-kompetence
                             udvikle kommunikative færdigheder
                             remix-kompetence (ved copypaste. Giver mulighed for at koncentrere sin
                             ar
bejdsindsats om nye anvendelser fremfor at genopfinde kendt materiale.


Begrænsninger ved brug af web 2.0 (s.30)
Mange muligheder for snyd, hvis man har mere fokus på kopiering end på, hvem der har produceret det. Er remix-kompetencer ønskelige? Vil det fremme overfladiskhed? Man kan for at begrænse forannævnte, begrænse brugen af web 2.0 læring. Der er fordele og ulemper som ved alle andre undervisningsmetoder.

Web 2.0 – teknologier, indhold og formater. (s.33)
Teknologi = systemer, programmer, medier
Informationsindhold = tekst, grafik, lyd, billeder, video, links
Format = fx PDF (dokumenter), HTML  (hjemmesideformat)


Kendetegn web 2.0
Brugerbidrag: aktive medproducenter
Kommunikation: sker direkte i mere elle mindre åbne netværkInteraktion: brugerne kan interagere direkte.


Tilgang til information (s.35-36)
Web 1.0:indtastning www-adresse eller ved at klikke sig fra side til side.
Web 2.0: via søgemaskiner, portaler (fx sundhed.dk), tags (brugergenererede nøgleord, mærkater).
(s.36-37)
Proprietær software (licens, ophavsrettigheder)
Open source (produceret i fællesskaber, gratis (Linux, Apache, >MySQL, PHP)). Firefox er gratis søgemaskine til open source-websites.


Wiki og blogs (s.37-41)
Wiki:
Kollaborativt site, hvor flere brugere i fællesskab kan oprette, redigere, forbinde, slette sider. Wikier kan være åbne for alle, åbne for nogle. Fx samarbejdsværktøj i virksomheder. Bruges ofte til elektroniske opslagsværker, tekniske dokumentation, undervisningsmateriale, vidensbaser.
Værktøjer til oprettelse af wiki: selvstændige produkter eller integrerede dele af større systemer.  Nogle e-læringssystemer har disse dele. Så kan man lave en wiki i et fag, undervisningsforløb.
Søgning alfabetisk eller emnemæssigt. Interne/eksterne links.
Wikier meget populære fordi de er nemme at arbejde med, brugervenlige. Grænsefladen ligner mange tekstbehandlingsprogrammer. >Når man skriver i en wiki, er det normalt at man samtidigt kan se den tidligere tekst, således At den kan genfremkaldes. Således sikrer man sig at det tidligere materiale altid kan findes.
Blog
Forskel wiki – blog: (s.39) : Wiki bruges til faktuel information og viden om faglige emner. Bloggen bruges især som et webbaseret medium til at udtrykke personlige holdninger, oplevelser, ideer. Weblog = webbaseret dagbog. Indlæg præsenteret i omvendt kronologi (nyeste øverst).
En blog kan være personlig – evt flere forfattere – andre kan kommentere. Mange organisationer og virksomheder bruger blog. Klummeskrivning, direkte dialog med kunder, afprøve ideer med ligesindede. Nogle blogs lukkede rum, andre åbne.
Mange blogs personlige, nogle tematiserede. Fx blogs om e-læring. Nogle blogs kun tekst, andre bruger multimedia.  


Tagging-systemer (s.41-43)
Den efterhånden almindelige rating er en form for tagging.
Wikier og blogs er primært værktøjer til at producere offentliggøre og dele primært web-indhold. Man tilfører sekunmdært indhold når man identificerer, kategoriserer, beskriver eller vurderer allerede eksisterende ressourcer på nettet.. Rating er en specialiseret form for tagging.
Webbrugwere kan knytte selvvalgte ord eller termer, tags, på relevante sider.
Flere formål med tagging: bogmærker, som bruges til fremfinding, genfinding
  1. beskrive indholdet af en side: rundetårn, flæskesteg, jammerlig
  2. organisere sider, fx pensum. Kan gøres på fx Delicious.com. Brug fx Web 2.0
Folksonomy, modsat taksonomi: skyen af tags på en blog. Dog er folksomonier flade, dvs der er ikke noget hierarki.
Formater (s.44-47)
RSS-feed, fx podcasting. Kan bruges til at brede undervisningen ud over de fysiske grænser (f. klasserummet.
Man kan abonnere på RSS-feeds, dvs en bestemt type nyheder.


Mash-ups (s.50)  kan generere fx nyheder om et bestemt emne, fra et bestemt område, en bestemt periode, på tværs af medier, eller ved at overvåge en række medier. Man kan forsøge sig på fx Yahoo pipes.
Mikroindhold og mikroclearing (s.51-52)
SMS,  TAGGING
Webservices: fx bankapp, som kan omregne kurser, uden at man skal ind i selve banksystemet.
Kommunerne har samlet alle cpr-numre i et centralt register.
 


Blogs som læringsredskab  side 59 -86
Karakteristika blogs (s59):
Virtuel dagbog
Muliggør et personligt udtryk for holdninger
Anvendes også af grupper til diskussioner
Hyppigst en personlig kommunikationsstil

Omvendt kronologi gør blogs velegnet til diskussion, erfaringsudveksling, personlig stillingtagen, mere end til informations- og vidensdeling
Didaktiske spørgsmål: Hvad er læringsmålet ved at bruge blog
Skal de være åben, lukket, individuel, lukket,
Hvilke roller skal læreren have
Motivationsarbejdet ?
Bruges til evaluering?
(s60) Efterfølgende eksempler på brug af blogs stammer fra videregående uddannelser.


Fokuspunkter for didaktisk planlægning:
For det første skal man som underviser gøre sig det klart, hvilket formål bloggen skal tjene. Vigtigt at alle parter er klare på, hvilken type indlæg der forventes, og hvilken form for læring der forventes, og hvad det vil betyde ikke at have et klart fokus på formålet.
1. Faglig/emnemæssig forståelse. Hovedfokus på det faglige indhold i et eller flere fag. Her vil bloggen ofte antage en kronologisk form, med spørgsmål-svar-kommentarer til faglige begreber eller problemstillinger. Kronologien er omvendt. Det foregår ikke med emnemæssige tråde, som man ser med andre systemer.
2. Opøvelse og udøvelse af faglige færdigheder og generelle kompetencer. Her er arbejdet med bloggen et middel til udvikling af bestemte færdigheder/kompetencer. Fokus er ikke på indlæggenes indhold, men på fx udvikling af sproglig formuleringsevne, evt. på fremmedsprog.
På et metakompetenceniveau kan det bruges til planlægning og evaluering af egen læringsproces. Evt. i dialog med underviseren. Som vi bruger den her på modulet på DP.
3. Kobling af uddannelsens faglige emner med erfaringer eller viden fra andre sammenhænge. Fx ved at inddrage praksiseksempler i teorien.
4. Tværgående vejledningsfunktion: Ikke fagligt indhold, men generelle studierelaterede forhold, vejledning om studieretning,  specialeskrivning ol.
 5. Rum for personligt udtryk, som ikke nødvendigvis er fagligt relateret. Et frirum, hvor de studerende kan lufte meninger, tanker, holdninger. Ligner dagbog.
Nogle gange kan man vælge at der er overlap mellem to eller flere formål med bloggen. For alle 5 typer gælder, at det er de lærende (eleverne) der er i fokus, at de er de primært aktive, fremfor underviseren. Uklarhed om målet med bloggen vil meget let blive arnested for frustrationer, eller resultere i manglende aktivitet på bloggen (s62). 


Andre 4 vigtige didaktiske overvejelser:
Lærerens rolle: Medkommentator/bedømmer/indlægsforfatter/igangsætter/sparringspartner/oprydder eller blot back-up, hvis for lille aktivitet. Man havner let i en ”overvågerrolle”, især hvis eleverne ved at læreren kigger med uden at kommentere. Modsat vil mange indlæg fra læreren virke styrende. Måske skal læreren slet ikke have adgang.
  1. Aktiviteter og interaktion mellem de lærende:
    Skal der lægges konkrete opgaver ud på bloggen, som så besvares på bloggen? Er bloggen et åbent, uspecificeret tilbud, er det en individuel blog eller en fællesblog?  Ska der være underinddelinger i fag/emner?  Skal eleverne skrive sammen, eller kommentere. Er det et individuelt rum, kun tilgængeligt for elev og underviser? Skal der være promptere a`la: ”Alle kommentarer skal starte med Jer er uenig med dig fordi…”
  2. Interaktion af blog med andre læringsaktiviteter og evalueringsformer:
    Skal bloggen være et bærende element i faget?
    Skal bloggen være et lærende rum ift. opgaveaflevering?
    Skal bloggen være stedet hvor opgaven reflekteres efter aflevering?
    Skal bloggen være et tilbud om diskussionsforum for emner, der ikke er tid til i klasseundervisningen?
  3. Adgang og åbenhed:
    Adgangen kan være styres som ovenfor, eller være helt åben for alle internetbrugere. Den kan også være principiel åben, hvor man dog skal søge om adgang. Er der temaer der ike kan tages op af etiske årsager, i en åben blog? Vil åbenhed fremme blufærdigheden hos indlægsskriverne?


Evaluering (s65).
Undersøgelser viser at elever ikke er interesserede i at lægge en stor indsats i en læringsaktivitet, hvis den ikke honoreres evalueringsmæssigt (god karakter). Fx som på vores DP-fag.
Eksempler på brug af blogs på videregående uddannelser (s66-82) med fokus på et af ovenfornævnte læringsformål, som afføder didaktiske overvejelser hos undertegnede:
  1. (s70-71)Skriftlighed giver højere reflektionsniveau sammenlignet med ikke-skriftlighed.
  2. En undersøgelse viste at det gav højere reflektionsniveau, hvis elever skulle reflektere over hinandens indhold, end hvis man selv skulle reflektere over sine egne indlæg.
  3. Promptere kan være hjælpsomme for de studerende, da det fjerner usikkerhed hos eleven.
  4. Hjælpsomt at underviseren kommer med forslag til, hvilke typer emner der kan blogges om.
  5. Det er ofte forbundet med vanskeligheder at få elever/studerende til at bruge bloggen aktivt. (s82). 
Relevans for grundskolen og ungdomsuddannelser, oversat til SosuEsbjerg hjælperudannelse.
  1. Vi har en 8 – og en 14 ugers skoleperiode. Begrænset hvor meget tid vi kan afsætte til at lære eleven brug af blogs.
  2. Mange af eleverne har meget lidt kendskab til IT, også på grund af stor aldersspredning (hyppigst 18 - 50 år).
  3. I princippet bliver vores elever ikke evalueret på baggrund af skriftlighed.


Måske er wikier bedre egnede på SosuEsbjerg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar