mandag den 17. februar 2014

Notater fra undervisningen den 4/2 14 på UC Haderslev. 

Underviser er Hanne Søgaard.   



Stemningen i lokalet emmer at læringslyst. 

Når IT ikke virker:

Teknikken driller igen, ligesom sidst. Det er egentligt befriende at se det også sker for meget it-rutinerede undervisere. Drilleriet generer åbenbart underviseren mere end det generer eleverne. Sådan er det måske også i min egen undervisning. Det vil jeg observere på i mit eget undervisningsrum.

Undervisningen går for en stor del på uddybelse af stoffer som blev gennemgået første gang. Det var rigtig godt. Jeg var en stor del af tiden i min nærmeste udviklingszone.

Jeg skal se mere på brug af:
foto
video tag
TPACK figur i rette størrelse
Pixinate

Wiki

Min nye tanke fra i går : Jeg skal overveje at bruge en wiki i AE - gældene for begge skoleperioder, for hele faget, begge undervisere. En wiki til et hold. Didaktiske forhold: Det producerede materiale ligger et sted, kan eleverne lære at bruge en wiki teknisk, der er en fælles skabelon, skal der bruges promtere?
På mandag har jeg en aftale med Henning, SosuEsbjergs pædagogisk IT-ansvarlige. Han kan også komme med ideer til mine tekniske problemer.


Supplerende løse noter fra dagen:

Blog (EPortfolio): kan være beskrivende, analyserende...
På en blog har man typisk fokus på:
     Teknik
     Layout
     Poster/indlæg - form
                             rettet imod/brugerinddragelse

Spændende debat om betimeligheden i at bruge it generelt
1.       Bruger vi it fordi muligheden er der.
2.       Hvad med de gamle i samfundet. Det digitale DK
3.       Hanne fortæller at DK har skrevet under på at vi som EU-land skal være digitale i den offentlige forvaltning i 2015.
4.       Vi skal som undervisere være bevidste om hvorfor, hvordan og hvornår vi bruger it.
5.       Igennem min deltagelse i it-modulet påvirker jeg min egen undervisning på sosu. Og det var jo meningen.



Gennemgang af læringsfase 1, 2 og 3 på Hannes prezi:  http://prezi.com/3t826lfhd09l/e-portfolio-blogs/ fra 1. dag. Det er faktisk en lettelse, da vi når til læringsfase 3: fremlægge mit arbejde (bloggen) i få minutter, og derefter lægge op til diskussion af valg af modeller, didaktiske overvejelser, erfaringer om metoderne fra min praksis.

Eksamen:


1.       demonstrere viden
2.       hvilke færdigheder har du opnået. (erfaringer fra praksis).
3.       Oplæg til diskussioner resten af tiden.


           

1 kommentar:

  1. Hej Peder
    Fra afsnittet omkring betimelighed er der elementer som jeg ikke kan se på min skærm. ved ikke helt hvad der er galt ??

    SvarSlet