mandag den 17. februar 2014

Sociale netværkssider

Sociale netværkssider    (dr.dk februar 2010)

Er vi ved at være kendetegnet ved egocentrisme, på den måde at jeg er udgangspunktet, mine billeder, mine venner, mine begivenheder/oplevelser, mine tanker, mine overvejelser er det vigtige for mig.

Begrebet venner får en ny betydning, hvilket slår igennem blandt unge. Det voksne typisk kalder bekendte, kalder unge for venner, gode venner bliver til dem jeg elsker.

Billedet af mig på f.eks. Facebook males både af det jeg ønsker at vise udadtil, og samtidigt males billedet og af mine venners kommentater til mig, antal likes og så videre.

Man kan dele de sociale netværkssider op i 4 overordnede kategorier:
1. Sociale/netværksskabende
2. Personlige og kontaktskabende
3. Underholdning, feks. video
4. Support, praktisk info. Feks. Eksperten, hvor man kan søge hjælp til IT-problemer:
http://www.eksperten.dk/

42% af danskerne har en social netværksprofil.
Drivkraften kan være narcissisme, ligesom det fremkommer i real-life.
En anden del af tiltrækningskraften er, at "det har alle de andre".
Vedligeholdelse af kontakter, fatisk (social) kommunikation og selskabelighed, den øjeblikkelige kommunikation, vi er sammen (især vigtigt for børn og unge), statusopdateringer (microblogging),


Hør på Danskernes akademi:
http://www.dr.dk/DR2/Danskernes%20akademi/Kommunikation_Medier/Sociale_netvaerk_1.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar