søndag den 23. februar 2014

Youtube som eksamensfokus.

Notater og refleksioner over den 3. undervisningsdag, den 18/2 14, 


Der er mange planer at reflektere på, fx. 
  1. Hvordan forløber min egen læringsproces.
  2. Hvordan udvikler min indlæringskurve sig.
  3. Hvad er et relevant didaktisk valg, når jeg skal vælge web 2.0 medie til min opgaveskrivning, eksamen, og som skal afprøves i min praksis.
  4. Hvad er relevansen for mig, af emnerne i dagens undervisning.
  5. Hvordan præger arbejdsformen på undervisningsdagen min indlæring.

Mine notater fra dagen:

Gruppeopgaver:

Vi gennemgår gruppeopgaverne i plenum. Det er godt selv at fremlægge opgaven, jeg bliver klogere af den respons vi får fra Hanne og medkursisterne. Det giver også nye ideer, at høre de andre fremlæggelser. Der er præsentation af blogs, wikis og sociale medier (facebook, twitter, youtube)

ePortfolio/eksamensopgave:

Senere skal vi enkeltvis præsentere holdet for individuelle overvejelser omkring Eportfolio/eksamensfokus. 
Jeg fortæller om mine overvejelser, der går på at bruge wikis. De didaktiske begrundelser er, at de vil passe godt til mit fag A/E, som er en blanding af tilegnelse, og skriftlig og og mundtlig fremlæggelse af stoffet. Der er 2 lærere på faget, den undervises i begge skoleperioder mv.
Hanne foreslår, at jeg satser på at bruge video via Youtube, da vores elever alligevel ikke bedømmes på det skriftlige. En del af vores målgruppe har også vanskeligheder med læsning, skrivning og brug af it.
Jeg har fået øjnene op for relevansen af at bruge Youtube. Aftaler senere med Peter Molin, at vi samarbejder om det videre forløb. Han arbejder også med Youtube.

QR-koder bruges ved linking til filmene: 



SAMR



Figuren er kopieret fra Hanne Søgaards ppt fra 4/2 14.
Der kan læses mere om SAMR her
Den henleder opmærksomheden på de didaktiske overvejelser jeg skal gøre mig: hvorfor er web 2.0 relevant i min undervisning, hvilken web 2.0-platform er relevant i forhold til min undervisning.

Vi arbejder også med: Persondataloven, creative commons.dk, som  ligger på skoletube.dk.


Tilblivelse af instruktionsvideo til at komme i gang med QR-koder: 


Se næste blogindlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar